ti 21.10.2025
Googlen uutiset työnsi minulle kesken laskutuksen Kirkon ja Kaupungin artikkelia "Kun uskontunnustus lausutaan voit hyräillä mukana" - Raamatuntutkija Kari Latvus kirjoitti kirjan kristillisen Jumalan evoluutiosta. Olin ensin, että mitäh? Hyräillä? Ziissös.
Jutun ingressi kertoo, että uskontunnustuksessa on vain muutama fakta, jota voidaan pitää ehdottomina totuuksina. Näin sanoo pappi ja raamatuntutkija Kari Latvus ja odottaa piispoilta, että he avaavat tilaa avoimelle keskustelulle.
Taustalla on kuulema kirkon kyselytutkimuksista nouseva pysäyttävä viesti, että vain kymmenen prosenttia alle 30-vuotiaista nuorista naisista jakaa kirkon käsityksen Jumalasta. Hallelujah! Kirkon on pakko muuttua. Kristinuskon tulee muuttua tai kuolla, kirjoitti John Shelby Spong aikoinaan.
En ehdi kirjoittaa tästä nyt, vaikka olen näitä asioita pyöritellyt mielessäni 1990-luvun alusta lähtien. Ortodoksinen tieni oli katketa jo melkein 30 vuotta sitten, kun muudaan luonnontieteilijä, ihan älykäs ihminen muuten, mussutti minulle, että missä Jumala niin tahtoo, siellä voitettaisiin luonnonjärjestys.
Niin sanotaan jossakin ortodoksisessa veisussa. Olisiko ylistys Jumalansynnyttäjälle? En ole varma, mutta lause löytyy Jumalansynnyttäjän ilmestys -otsikon alta Suomen ortodoksisen kirkon sivuilta.
Petyin ortodoksiseen luonnontieteilijään. En edelleenkään tajua, mistä kumpusi hänen kuuliainen koulutyttömäisyytensä. En edes uskalla kysyä, uskaltaako nainen nyt aikuisempana ajatella jo toisin. Samoin petyin Anna Kontulaan sekä hänen elämäkerturiinsa Maria Petterssoniin.
Elämäkerrassa Leipää ja ruusuja Kontula kertoo karismaattisesta kokemuksestaan, mutta ei hiisku sanaakaan ortodoksisen kirkon kummallisimmista käsityksistä. Ilmeisesti silloin, kun on kiinnostunut kirkon jäsenyydestä, on parempi olla hiljaa ikävistä ja hankalista asioista.
Kriitikon rooli lankeaa Kontulan duunariaviomiehelle. Jossain sivulauseessa Pettersson kertoo, että aviomies irvuilee ortodoksisen kirkon naispappeuskysymyksestä.
Teksti Jumalansynnyttäjän ilmestys on täynnään neitsythurmosta. Jos nyt oikein ymmärsin, teksti luetaan Jumalansynnyttäjän ilmestyksen juhlavigilian opetuspuheena.
En kestä tällaista: "Ainaisena neitseenä Maria jätti myös esikuvan neitseellisestä elämänmuodosta, jonka hän avasi ihmiselle aivan uudella tavalla. Juutalaisuudessa avioelämä ja jälkeläiset olivat kaikki kaikessa; Marian myötä myös neitseellisyys osoittautui arvokkaaksi valinnaksi, jonka kautta niin mies kuin nainenkin voi tulla Jumalan temppeliksi."
https://ort.fi/synaksario/jumalansynnyttajan-ilmestys/
Oikeasti. Onko joku kirjoittanut tämän kieli poskella?
Tekstissä sanotaan enemmän tai vähemmän rivien välissä, että jätä sinä saastainen nainen vain aivosi nurkkaan ja tottele, tottele! Tottele! Älä vain ajattele äläkä kysy mitään!
"Ihmiskunta joutui kuoleman alaisuuteen Eevan keväisen tottelemattomuuden kautta, ja niin myös ihmiskunnan vapahtaminen tapahtui Neitseen keväisen kuuliaisuuden kautta."
Neitseen kuuliaisuus. Jääköön nyt sanomatta, mitä ajattelen. Joka tapauksessa aloin inhota Nikean uskontunnustusta, kun yleisen teologian tunneilla sain tietää, uskontunnustuksessa ei ole oikeastaan muuta uutista kuin vihjauksia erilaisten harhaoppien suuntaan.
Ja tämäkin vielä! Jumalan nimittäminen kaikkivaltiaaksi on samantyyppinen käännösvirhe kuin juuri puppuinen neitsytpuhe. Raamatun alkuteksteissä on alunperin ollut vain nuori tyttö. Ei siinä immenkalvoa ole erityisesti korostettu.
Jumalan erisnimi Shaddai tarkoittikin alunperin joko vuorta tai peräti naisen rintoja! Shaddai onkin alkujaan ollut feminiininen, kaiken ruokkija.
Komensin Matin alakertaan tekemään minulle voileipiä. Alamme laatia tarjousta.
[Vanhempi teksti] « [Sisällysluettelo] » [Uudempi teksti] | [Haku] | [Sivun yläosaan]