to 6.10.2016
Hitaaks on armo männy, tuumasi muudan vanhustyöntekijä tänään, kun oli Vanhusten viikon Messu Lapinlahden kirkossa ja juhla srk-talossa. Kesto neljä tuntia! On siinä ollut juhlimista. Tai voihan sen ilmaista vaikka niin, että armo kestää pitkään.
Toissapäivänä kirjoitin Jaan Kaplinskin Kirjeestä isälle ja eksyin Eksegeettiselle safarille. Safarilta etsin sanaparia dogma ja keerygma. Dogma on oppi ja keerygma julkinen opetus. Minä jostain yhteydestä olin käsittänyt väärin, että keerygmalla olisi jotain tekemistä uskon kokemuksen kanssa. En sitten tiedä, mikä on uskon kokemuksen sivistyssanatermi. Enkä nyt käy etsimäänkään, sillä kohta pitää herättää Anna, ettei taas nuku koko iltaa ja raahata tyttö Iisalmeen.
Haen samalla Markku Eskelisen Raukoilla rajoilla. Markku Eskelinen on lupautunut alustamaan Matti Pulkkisen muistoseuran sempassa ensi vuonna Lapinlahdella ja jos vielä oikein kovasti rahaa jostain säätiöstä saadaan, niin ihan kallisarvoisessa Väärnin pappilassa. Ohoh, nyt löysin myös Markku Eskelisen blogin. Äsken löysin Gerry Birgit Ilvesheimon ja sieltä merkinnän General Intellectin kirjasta pamfletista Vasemmisto etsii työtä. Nyt pitää pitää pintani, etten juutu tietokoneen ääreen loisimaan sivuilta toiselle.
Bultmann tulikin eilen meille kotiin uskon sisarien Marsun ja Tarjan tuomana. Rudolf Bultmann esiintyi Herätkää! -lehdessä (5/2016) artikkelissa, oliko Jeesus todellinen henkilö?
Tässä vielä lisää Eksegeettisestä Safarista: "Bultmann pyrki riisumaan Uuden testamentin sanoman myyteistä (Entmythologisierung), koska modernin ihmisen maailmankuvaan ei mahdu yliluonnollinen. Hän uskoi kuitenkin, että Jumala puhuu ihmisten elämään julistuksen (keerygma) kautta Kristus-tapahtumassa. Keerygma haastaa ihmistä ratkaisuun, josta seuraa autenttinen olemassaolo. Keerygman kautta Jumala puhuttelee yhä ihmisiä, vaikka uskon Kristuksella ei olekaan mitään tekemistä historiallisen Jeesuksen kanssa. Meidän ei tarvitse tietää Jeesuksesta enempää, kuin että hän on ollut olemassa."
No ei kyllä minä jotain haluaisin tietää historiallisestakin Jeesuksesta, mikäli se vain on mahdollista tai ainakin spekuloida asialla sen ajan historiallista kehystä vasten, mutta se on lohdullista, että ei tarvitsekaan uskoa vetten päällä kävelyihin tai neitseestä syntymisiin tai johonkin ihan höpöön, jonka kirkolliskokouksen pönköttävät ukot ovat valtapoliittisesti keksineet.
[Vanhempi teksti] « [Sisällysluettelo] » [Uudempi teksti] | [Haku] | [Sivun yläosaan]