Jeesuksesta

to 31.3.2016

Istun kerrostalotyömaalla saunan lauteilla. Antaa nyt supimisieni kuivua. Voin kirjoittaa hetken.

Eilen silmäni osui yläkerran kirjahyllyn teologisessa osastossa Jonas Gardellin kirjaan Jeesuksesta. Varmaan sen vuoksi silmät jäivät kiinni Gardelliin, kun Ärräpäissä suositin Raamatun tutkiskelun pohjaksi Husarin (ruotsinkielisten pää-äänenkannattaja, en jaksa etsiä netistä, missä järjestyksessä kirjaimet ovat) entisen kulttuuritoimittajan Erik Wahlströmin Jumalaa sekä ruotsalaisen Jonas Gardellin Jumalasta.

Vanha Testamentti avautui kahden kaunokirjailijan avulla ainakin minulla. Luin Raamattua kristillisen kirjakaupan Datauniversumin sähköpostien avulla, mutta jaksoin vain Uuden Testamentin. Samoissa päivittäin saamissani sähköposteissa oli sekä pätkät evankeliumeista kronologisessa järjestyksessä rinnakkain ja kommentaarit sekä siivu Vanhaa Testamenttia.

Vanhaan Testamenttiin en jaksanut perehtyä samalla, kun opiskelin Uutta Testamenttia. Jemmasin sähköpostit. Ja kaatuihan se koko live-sähköpostijärjestelmä lopulta. Alkoi tökkiä ja sitten meni tukkoon. Koko arkisto hävisi bittiavaruuteen. Myöhemmin myös kristillinen kirjakauppa kaatui. Ehdin tilata sieltä Jukka Norvannon kirjat ainakin Jesajan kirjasta ja jostain toisesta.

(korjaus pe 1.4.2016 klo 10.18. Jukka Norvannon kirjat, jotka ehdin tilata, ovat Raamattu elämään -sarjaa. Ne ovat Vahvat ja heikot - 1. korinttolaiskirje ja Murrosaikojen profeetta - Hesekielin kirja. Sen verran olen kirjoja ehtinyt katsella, että Norvannon teksti on tenhoavaa ja innostavaa. Samaan tapaan kuin todistajasisaren Marianne (kirjoitin Marita ensin tähän, sillä ajattelin Hannelen siskoa jostain syystä, kun kirjoitin tätä) Puurusen. Sisaren hauskat korvikset vain pompahtelevat, kun tämä innoissaan sukeltelee eri raamatunkohtiin.)

Datauniversumin konsepti oli loistava. Joka päivä Raamattua sähköpostiin ja vielä hauskat sekä terävät kommentaarit mukana. Ei siinä oikein kehdannut olla tilaamatta kirjoja samalla. Harmi, että kirjakauppakin meni nurin. Muistaakseni sieltä kautta tilasin cd:nä Eero Junkkaalan puhetta Jerusalemin arkeologiasta. Muistan, kuinka Junkkaala sanoi cd:llä, että Jeesuksesta ei itsestään jäänyt arkeologin kannalta oikein mitään: vain sandaalin jälki hiekassa, jos sitäkään.

Itse asiassa Jonas Gardell oli kirjassaan Jeesuksesta verrannut eri evankeliumeja ja ankarimmassa niistä Jeesus ei anna seuraajiensa ottaa matkalle mukaan edes sandaaleita tai sauvaa. Sauva sen ajan Lähi-idän kulkijoilla oli sen vuoksi, että sillä puolustauduttiin ryöväreitä tai villieläimiä vastaan.

Tosin ei Jeesuksella ja hänen seuraajillaan ollut mitään ryöstettävääkään.

Olin ostanut Gardellin Jeesuksen useita vuosia sitten ja aloittanut vasta toukokuussa vuonna 2012. Jostain syystä Jeesuksesta jäi kesken. Ehkä siksi, että Leonid muuttui kuolemansa edellä kummalliseksi, ei itsekseen. Kävi ylikierroksilla. Silti en aavistanut, mitä sitten myöhäiskesällä tapahtui.

Gardellin kirjan liepeessä kerrotaan, että kirjailija tutki Jeesus-kirjoituksia 12 vuoden ajan. Hän ottaa kirjassa esille eksegeettistä tutkimusta, tekee selvää Jeesuksen ajan historiasta ja vertailee eri evankeliumitekstejä, Paavalin kirjeitä sekä muita uuden testamentin kirjoituksia.

Gardellin Jeesuksesta tulee mieleen venäläisen papin Aleksander Menin Ihmisen poika.

Äh, nyt on pakko varmaan mennä takaisin töihin. Tämä merkintä on kirjoitettu loppuun - tai ei nyt mihinkään loogiseen loppuun, vaan venäläis-juutalaisen ortodoksipapin Menin Ihmisen poikaan asti, - kahvitauolla sen jälkeen, kun olin supinut pari muutakin kattoa ja syönyt lounaan.

Men murhattiin syksyllä 1990 samoihin aikoihin, kun menimme Moskovaan opiskelemaan. Meniltä opin termin bysanttilainen ylisanailu. Minuakin tympii ortodoksisissa pyhien elämäkerroissa sellainen tyyppien ylimaallinen autuus, ihanuus ja blublublubblubluu. Itse vielä lisäsin teemaan, että bysanttilainen ylisalailu, sillä senkin opin, että ortodoksipiireissä tieto on papistolla ja sitäpä ei taviksille hevin jaeta.

Uskon, että nuori papistopolvi on tässä kysymyksessä eri linjoilla.

[Vanhempi teksti] « [Sisällysluettelo] » [Uudempi teksti] | [Haku] | [Sivun yläosaan]

Webbiriihi