Dementiatesteihin

to 24.1.2013

Lähden heti aamusta Kysille neuropsykologisiin testeihin. Arvelen, että samat testit tehdään muistihäiriöisille vanhuksille.

Kutsussa kerrottiin ystävälliseseti, että tavallisesti omaiset eivät ole mukana testeissä ja pitää ottaa silmälasit mukaan. No, jos meikäläisen likinäköisyydellä unohtaa silmälasit kotiin, on vika jo kyllä aika ilmeinen.

Kysiltä pitää muistaa sitten rientää suoraan kunnantalon Ainoon Aivoviikon tapahtumaa suunnitelemaan ja sieltä viemään Mariaa uintifysioterapiaan. Taidan uida huomenna itsekin, sillä aamuhiihto jää väliin.

Olen taas saavuttanut talvisen hurmostilan. Ainoastaan sauvominen ladulla helpottaa niskapäänsärkyjäni. Venytän hiihtokautta keväällä viimeiseen lumilämpäreeseen asti.

Myöskään lauantain urheilusta ei tule mitään, sillä on omaishoitajan kotipäivystysvuoroni. Matti lähtee maakunnan pikku tyttöjen lentopallomestareita Uimaharjuun kyyditsemään. Lähtevät aikaisin ja pääsisin ladulle lauantaina kello viideltä aamulla. Taitaa olla ylitsepääsemätöntä.

Luen veljesten Jera ja Jyri Hännisen Tahdotko todella kirjailijaksi -opasta. En todellakaan tahdo kirjailijaksi, mutta pakkohan se on alan opus lukea, sillä blogissani taajaan siteeraama kirjallisuustohtori Soikkeli sanoi sen sisältävän juoruja.

Poikasten tekstistä paistaa hieman nuorille miehille tyypillinen epäempaattinen arroganssi. Sivulla kahdeksantoista alkoi jo ärsyttää, että kirjoittajat alleviivaavat, korostavat ja toistavat, että kirjan kustantaminen on bisnestä. Ja millaista bisnestä. Raakaa bisnestä. Sitä pojat toistelevat erilaisin sanakääntein sekä esimerkein.

Yhdellä sanomisella olisi sen jo tyhmempikin maalainen ymmärtänyt.

On oppaassa hauskojakin kohtia. Esimerkiksi kustantamo Like tuli kuuluisaksi huonosta oikoluvusta ja siitä, että Liken kirjoihin jäi sellaisia kukkasia kuin: "Vittu mitä roskaa. Tämä pitää pyyhkiä pois."

Sen vuoksi Liken Pekka Suoninen keksi - kun kaikki hienot firmat niitä suolsivat - kustannusyhtiölle sloganin tyyliin 'Coke - the real thing'. Likella se kuulosti tältä: 'Tärkeintä ei ole pämärä, vaan edestakainen Like.'

Hieno slogan. Olin vähällä pudota keinutuolista, kun luin sen.

[Vanhempi teksti] « [Sisällysluettelo] » [Uudempi teksti] | [Haku] | [Sivun yläosaan]

Webbiriihi